Studie toont belang van stofvrije vinyl vloer voor gezondheid

Eerder schreven wij op deze website al over verschillende onderzoeken die schadelijke materialen in onder meer vinyl vloerbedekking aantoonden.

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat schadelijke chemicaliën ook via stof in huis binnen gekregen kunnen worden.

Dat het goed stofvrij houden van uw huis belangrijk is blijkt wel uit een nieuw onderzoek van het Amerikaanse Milken Institute School of Public Health.

Op de website van het Safety and Health Magazine wordt gewezen op enkele belangrijke bevindingen uit het onderzoek, waaruit blijkt dat schadelijke ftalaten, die onder meer in vinyl vloerbedekking kunnen zitten, ook via stof op vloeren, meubels etc binnen gekregen kunnen worden.

Ftalaten zitten behalve vinyl (PVC) vloeren ook onder meer in cosmetica, speelgoed, bouwmaterialen, verpakkingsmaterialen, persoonlijke verzorgingsproducten en zelfs rugzakken van kinderen, zo lezen we op www.saferchemicals.org.

Mogelijke gezondheidsrisico's van de blootstelling aan ftalaten zijn onder meer onvruchtbaarheid en autisme bij kinderen. Eerder schreven wij hier al een uitgebreid artikel over.

STOFVRIJ HUIS ZEER BELANGRIJK
Het nieuwe onderzoek van het Milken Institute toont nog maar eens het belang van een stofvrij huis. De onderzoekers ontdekten namelijk 45 potentiële schadelijke stoffen in verzameld stof in woonhuizen verdeeld over 14 Staten in Amerika, die gebruikt worden voor de productie van onder meer vinyl vloeren, cosmetica en schoonmaakproducten.

Van de verzamelde stofvoorbeelden bevatte liefst 90% tien schadelijke chemicaliën. Vier verschillende soorten schadelijke chemicaliën kwamen het meest voor, met de grootste concentratie voor ftalaten.

Ook blijkt dat huishoudelijk stof chemicaliën bevat die voorkomen in schoonmaakmiddelen en is er een hoge concentratie van vlamvertragende stoffen die onder meer gebruikt worden in bankstellen en elektronische apparaten. Daaronder bevindt zich onder meer TDCIPP, dat volgens het onderzoek kanker kan veroorzaken.

Mensen worden blootgesteld aan de chemicaliën wanneer ze het 'besmette' stof inademen of binnenkrijgen via de huid, aldus de onderzoekers. Vooral jonge kinderen die veel kruipen lopen daarbij een groter risico.

Als advies bevelen de onderzoekers aan om stofzuigers met een zogenaamd HEPA filter te gebruiken en vooral ook om de handen regelmatig te wassen. Daarnaast wordt logischerwijze aangeraken de producten met de genoemde chemicaliën niet te gebruiken.

Het onderzoek werd al op 14 september gepubliceerd, zo blijkt uit het artikel op de website van het Safety and Health Magazine.

Bron: safetyandhealthmagazine

Populaire posts van deze blog