Krimpende verkopen vinyl vloeren en parket in 2009
Volgens recente data van CBW-MITEX/VNTF Woonmonitor zijn de verkopen van alle soorten vloerdekking in 2009 verder afgenomen. Voor zowel vinyl vloerbedekking, tapijt, laminaat, parket, als stenen vloeren daalden de verkopen in de periode tot juni 2009.
De verkopen van vinyl vloerbedekking en linoleum daalden met 9,6%. De consumentenprijzen voor de verschillende soorten vloerbekking stegen nauwelijks volgens BW-MITEX/VNTF Woonmonitor.
Ook voor de tweede helft van 2009 wordt geen herstel verwacht, nadat minder consumenten in de periode van juli 2008 tot juni 2009 een nieuwe vloer aanschaften.
Het meest opvallende was dat zelfs de verkopen van laminaat vloeren voor het eerst een daling van 4,6% liet zien. De andere soorten vloerbedekking lieten een nog grotere krimp zien. Zo daalde de verkopen parket vloeren met 8% en werden er 11% minder houten vloerplanken aan de man gebracht, die voor een lagere gemiddelde prijs werden verkocht.
De verkoop van tapijt daalde met 7,2% in de periode juli 2008 t/m juni 2009, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder en er werden 3,6% minder vloerkleden verkocht. De verkopen van hout inclusief laminaat daalden met 6,8% en de verkoop van vinyl en linoleum nam zoals eerder aangegeven af met 9,6% ten opzichte van een jaar eerder.
Parketspeciaalzaken wisten volgens BW-MITEX/VNTF Woonmonitor hun marktaandeel te verstevigen op de markt voor houten vloeren, maar leverden in op het gebied van vinyl vloerbedekking en linoleum.
Consumenten die doorgaans voor een belangrijk deel hun aankopen doen vanwege verhuizingen of verbouwingen, zagen deze motieven door een moeilijke huizenmarkt en de economische crisis flink aan importantie inboeten. Slechts 36% noemde een verhuizing of verbouwing als reden om nieuwe vloerbedekking aan te schaffen, tegen nog 64% een jaar daarvoor.
Bron: CBW-MITEX/VNTF Woonmonitor
De verkopen van vinyl vloerbedekking en linoleum daalden met 9,6%. De consumentenprijzen voor de verschillende soorten vloerbekking stegen nauwelijks volgens BW-MITEX/VNTF Woonmonitor.
Ook voor de tweede helft van 2009 wordt geen herstel verwacht, nadat minder consumenten in de periode van juli 2008 tot juni 2009 een nieuwe vloer aanschaften.
Het meest opvallende was dat zelfs de verkopen van laminaat vloeren voor het eerst een daling van 4,6% liet zien. De andere soorten vloerbedekking lieten een nog grotere krimp zien. Zo daalde de verkopen parket vloeren met 8% en werden er 11% minder houten vloerplanken aan de man gebracht, die voor een lagere gemiddelde prijs werden verkocht.
De verkoop van tapijt daalde met 7,2% in de periode juli 2008 t/m juni 2009, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder en er werden 3,6% minder vloerkleden verkocht. De verkopen van hout inclusief laminaat daalden met 6,8% en de verkoop van vinyl en linoleum nam zoals eerder aangegeven af met 9,6% ten opzichte van een jaar eerder.
Parketspeciaalzaken wisten volgens BW-MITEX/VNTF Woonmonitor hun marktaandeel te verstevigen op de markt voor houten vloeren, maar leverden in op het gebied van vinyl vloerbedekking en linoleum.
Consumenten die doorgaans voor een belangrijk deel hun aankopen doen vanwege verhuizingen of verbouwingen, zagen deze motieven door een moeilijke huizenmarkt en de economische crisis flink aan importantie inboeten. Slechts 36% noemde een verhuizing of verbouwing als reden om nieuwe vloerbedekking aan te schaffen, tegen nog 64% een jaar daarvoor.
Bron: CBW-MITEX/VNTF Woonmonitor