Vinylproducent Armstrong stopt activiteiten Europese consumentenmarkt

Armstrong World Industries, de Amerikaanse producent van onder meer vinyl vloerbedekking, heeft op 19 augustus bekend gemaakt zich terug te trekken uit de Europese consumentenmarkt.

Het bedrijf blijft wel actief op de zakelijke markt.

Als reden voor de terugtrekking noemt Armstrong de achterblijvende vraag en de oplopende verliezen op de Europese consumentenactiviteiten. In het eerste halfjaar behaalde het bedrijf een operationeel verlies van $4 mln, bij een omzet van $19 mln.

Armstrong zal de enige Europese fabriek die voor de consumentenmarkt produceert nu sluiten, waardoor er in Engeland 163 werknemers op straat komen te staan. De fabriek in het Britse Teesside werd in 1977 geopend en maakte onder meer vinyl vloeren voor de Amerikaanse markt. Deze activiteiten worden nu overgenomen door een verbeterde fabriek in de Verenigde Staten.

Nu Armstrong de Europese consumentenmarkt verlaat vanwege de lagere verkopen en bijbehorende verliezen, wil het bedrijf zich gaan richten op de grotere commerciële activiteiten in Europa. De twee ‘commerciële’ fabrieken van het bedrijf staan in Duitsland en Zweden. Hier wordt onder meer vinyl vloerbedekking voor bedrijven en toepassingen op grote schaal geproduceerd.

In juli kondigde Armstrong al aan een fabriek voor plafonds in de Verenigde Staten te sluiten waar 150 mensen werken.

WINSTDALING

Armstrong World Industries, de Amerikaanse producent van onder meer vinyl- en laminaatvloeren, maakte op 6 augustus nog een winstdaling van 5,3% over het tweede kwartaal bekend. Het beursgenoteerde bedrijf verwacht voor dit jaar een daling van 5% voor de Europese markt.

Het in 1891 opgerichte Armstrong heeft wereldwijd meer dan 15.000 werknemers en is ook in Nederland actief met een ruim aanbod van vinyl- en linoleumvloeren.

Het bedrijf is aan de beurs genoteerd in de Verenigde Staten, waar het elk kwartaal zijn cijfers bekendmaakt.

In het tweede kwartaal van 2010 daalde de omzet van Armstrong World Industries met 5,3% tot $26,8 mln, terwijl de omzet wel steeg: met 2,7% tot $724,8 mln. De volumes (aantal verkochte eenheden) stegen eveneens met 2%, waarbij vooral de internationale verkopen de resultaten op de Amerikaanse markt compenseerden.

HOGERE OMZETVERWACHTING

Het bedrijf verhoogde zijn omzetverwachting voor heel 2010, waarin het nu een omzet van $2,7 mrd tot $2,85 mrd verwacht. Dankzij lagere operationele kosten kon Armstrong de impact van hogere grondstofprijzen voor onder meer het maken van de vinyl vloerbedekking compenseren.

Vooruitkijkend liet het management van Armstrong weten voor zowel de Noord-Amerikaanse als de Europese commerciële markten een daling van 5% te verwachten.

Bronnen: Armstrong World Industries en BBC