Armstrong verhoogt verwachtingen 2011
Armstrong World Industries heeft in het tweede kwartaal een winststijging van 41% behaald en de outlook voor heel 2011 verhoogd.
De verkoop van laminaat en vinyl daalde licht.
Het beursgenoteerde Armstrong World Industries boekte een winststijging van 41% in het tweede kwartaal tot $37,9 mln. Ondanks een volumedaling boekte Armstrong wel een hogere omzet en winst.
Ook werden de vooruitzichten voor heel 2011 positief bijgesteld. Armstrong verwacht nu een omzet van $2,9 mrd tot $3 mrd, wat $100 mln meer is dan de eerdere outlook van het bedrijf.
Voor het derde kwartaal rekent Armstrong World Industries nu op een omzet van $780 mln tot $830 mln, terwijl analisten rekening hielden met $783 mln.
Volgens topman Matt Espe waren de verkoopvolumes lager voor de meeste bedrijfsonderdelen, wat het moeilijke economische klimaat, met name in de VS, goed weerspiegeld. Dat er ondanks de lagere verkopen toch meer winst behaald werd komt dankzij kostenbesparingen en hogere verkoopprijzen.
Armstrong heeft zwaar te lijden gehad onder de ineenstorting van de Amerikaanse huizenmarkt, waarbij vooral ook de blootstelling aan de commerciƫle sector pijn doet nu er weinig nieuwbouw is.
Daarom moet het laminaat- en vinylbedrijf het voornamelijk hebben van reparaties en herinrichting van kantoren en bedrijven, waarvoor een gelijke omzet als in 2010 wordt verwacht. Armstrong waarschuwde eveneens dat het de prijzen mogelijk noodgedwongen verder moet verhogen vanwege de verder oplopende grondstofprijzen, in dit geval voor de veelgebruikte materialen die gekoppeld zijn aan de olieprijs.
In het tweede kwartaal boekte Armstrong een winst van $37,9 mln, tegen $26,8 mln in het zelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet steeg met 3,3% tot $748,6 mln en de operationele winstmarge (verkopen minus alle kosten, voor belastingen) steeg van 7,3% naar 9,7%. Dat kwam zoals gezegd door de hogere prijzen en kostenbesparingen.
Positief was de omzetgroei bij het belangrijke bouwproducten onderdeel, dat de verkopen met 7,2% zag stijgen, terwijl de winst hier 7,7% steeg.
De omzet bij de zogenaamde resilient flooring divisie, waaronder de verkoop van laminaat en vinyl valt, daalde met 0,5%, maar boekte wel een 13% hogere winst.
Opvallend was evenwel dat de verkoop van houten vloeren met 5% steeg. Beleggers waren tevreden en beloonden het aandeel Armstrong World Industries met een flinke koersstijging.
De verkoop van laminaat en vinyl daalde licht.
Het beursgenoteerde Armstrong World Industries boekte een winststijging van 41% in het tweede kwartaal tot $37,9 mln. Ondanks een volumedaling boekte Armstrong wel een hogere omzet en winst.
Ook werden de vooruitzichten voor heel 2011 positief bijgesteld. Armstrong verwacht nu een omzet van $2,9 mrd tot $3 mrd, wat $100 mln meer is dan de eerdere outlook van het bedrijf.
Voor het derde kwartaal rekent Armstrong World Industries nu op een omzet van $780 mln tot $830 mln, terwijl analisten rekening hielden met $783 mln.
Volgens topman Matt Espe waren de verkoopvolumes lager voor de meeste bedrijfsonderdelen, wat het moeilijke economische klimaat, met name in de VS, goed weerspiegeld. Dat er ondanks de lagere verkopen toch meer winst behaald werd komt dankzij kostenbesparingen en hogere verkoopprijzen.
Armstrong heeft zwaar te lijden gehad onder de ineenstorting van de Amerikaanse huizenmarkt, waarbij vooral ook de blootstelling aan de commerciƫle sector pijn doet nu er weinig nieuwbouw is.
Daarom moet het laminaat- en vinylbedrijf het voornamelijk hebben van reparaties en herinrichting van kantoren en bedrijven, waarvoor een gelijke omzet als in 2010 wordt verwacht. Armstrong waarschuwde eveneens dat het de prijzen mogelijk noodgedwongen verder moet verhogen vanwege de verder oplopende grondstofprijzen, in dit geval voor de veelgebruikte materialen die gekoppeld zijn aan de olieprijs.
In het tweede kwartaal boekte Armstrong een winst van $37,9 mln, tegen $26,8 mln in het zelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet steeg met 3,3% tot $748,6 mln en de operationele winstmarge (verkopen minus alle kosten, voor belastingen) steeg van 7,3% naar 9,7%. Dat kwam zoals gezegd door de hogere prijzen en kostenbesparingen.
Positief was de omzetgroei bij het belangrijke bouwproducten onderdeel, dat de verkopen met 7,2% zag stijgen, terwijl de winst hier 7,7% steeg.
De omzet bij de zogenaamde resilient flooring divisie, waaronder de verkoop van laminaat en vinyl valt, daalde met 0,5%, maar boekte wel een 13% hogere winst.
Opvallend was evenwel dat de verkoop van houten vloeren met 5% steeg. Beleggers waren tevreden en beloonden het aandeel Armstrong World Industries met een flinke koersstijging.