Amstrong verkoopt minder laminaat en vinyl

Het beursgenoteerde Armstrong World Industries, één van de grotere producenten van onder meer laminaat en vinyl vloerbedekking, zag zijn winst in het derde kwartaal verdubbelen.


Vergeleken met 2010 verdubbelde de nettowinst in het derde kwartaal tot $52,5 miljoen, ondanks lagere verkoopcijfers. Dankzij hogere prijzen kon toch een hogere winst behaald worden. De omzet steeg met 4,6% tot 773,6 miljoen, wat lager was dan de voorspelling die het bedrijf in augustus deed.
Voor heel 2011 verlaagde Armstrong zijn vooruitzichten. Momenteel rekent het bedrijf op een omzet in de range $2,85-$2,9 miljard tegen een eerdere gestelde outlook van $2,9-3 miljard.
De lagere voorspellingen hebben vooral te maken met de flinke blootstelling van Armstrong aan de commerciële bouwmarkt. Wel konden volumedalingen opgevangen worden met kostenbesparingen en hogere prijzen. Ook kon het bedrijf profiteren van gunstige wisselkoerseffecten in verband met de verkopen buiten de Verenigde Staten.
De beste resultaten werden behaald met de divisie bouwproducten, waaronder speciale vezels en metale plafondsystemen vallen. Hier steeg de omzet met 8,4% en nam de winst met 22% toe.
De vloerbedekkingsmaterialendivisie presterende aanmerkelijk slechter met een omzetdaling van 1,6%. Armstrong’s ‘resilient flooring segment’ maakt onder meer laminaat- en vinyl vloerbedekking. De winst voor de vloerendivisie steeg  evenwel met 5%.