Vinyl vloerbedekking wint marktaandeel

Volgens een recent onderzoek wordt vinyl vloerbedekking steeds populairder in de Verenigde Staten met een marktaandeel van inmiddels bijna een derde.
Vooral luxe vinyl tegels zijn erg in trek.


De comeback van vinyl komt vooral dankzij twee nieuwe productcategoriën.
De sterke opmars van vinyl vloeren is volgens de onderzoekers te danken aan de introductie van luxe vinyl tegels enerzijds en ‘glass backed sheet vinyl’ (vinyl met glazen platen als ondergrond) anderzijds.
Deze twee soorten vinyl zouden samen verantwoordelijk zijn voor het marktaandeel dat de categorie vinyl de afgelopen jaren heeft gewonnen op overige soorten vloerbedekking zoals laminaat, tapijt en houten vloeren.
Vooral luxe vinyl tegels worden steeds vaker verkocht. Luxe vinyl tegels zijn momenteel goed voor een derde van de totale tegelverkopen in de Verenigde Staten met een omzet van $255 miljoen. Zowel particulieren als bedrijven kiezen voor luxe vinyl tegels, met 60% van de totale verkopen aan particuliere huishoudens in de Verenigde Staten.
De grote producent van luxe vinyl tegels in Amerika is Amtico, gevolgd door Tarkett. Andere bekende verkopers zijn Mannington, Armstrong (beursgenoteerd), Congoleum en Metroflor. Een nieuwkomer op het gebied van luxe vinyl tegels is Shaw Communications, dat ook een beursnotering heeft in Amerika.
Het zogenaamde glass-backet vinyl is voor het grootste deel bestemd voor bedrijven en is nu goed voor een kwart van de totale commerciële verkoop van vinyl, aldus onderzoek van Market Insights.
Onder aanvoering van marktleiders IVC en Tarkett en Armstrong verviervoudigde de verkoop van vinyl dat gebaseerd is op glas.
Luxe vinyl tegels zijn op de zakelijke markt goed voor 25% van de totale verkopen, tegen 75% voor de bekendere sheet vinyl producten, de rollen zoals we die ook bij bijvoorbeeld Leen Bakker en Kantum in Nederland zien.
Belangrijk voor de opmars van vinyl is het betere milieubewustzijn van zowel producenten als consumenten. Zo heeft Armstrong steeds meer bestanddelen van zijn vinyl tegels vervangen met natuurlijke grondstoffen en voegen andere producenten van vinyl ook steeds meer bio-materialen toe aan hun vinyl vloeren.
Behalve betere materialen is er ook steeds meer aandacht voor energieverbruik, waterverbruik en uitstoot van schadelijke stoffen.  Fabrikant Mannington heeft bijvoorbeeld een enorm park van zonnepanelen geïnstalleerd, waarmee het grootste deel van de productie verwerkt kan worden.